Bij een bezoek aan het atelier van een vriend, viel mijn oog op een nieuw werk met als werktitel Frangipani raincoat. Nu ben ik zelf dol op frangipani; de bloesem siert ook deze site en ik ken verder niemand, behalve Sarah, die deze passie deelt. Mijn belangstelling was dan ook onmiddellijk gewekt. Het werk van de betrokken kunstenaar is doorgaans nogal monumentaal van aard. Laten we zeggen dat hij zich vooral met meer inhoudelijke onderwerpen bezighoudt. Vaak gaat het daarbij om de oorlog. Vorig jaar nog werd een monument van zijn hand onthuld, met daarop de namen van Joodse oorlogsslachtoffers. Vandaar dat dit ogenschijnlijk lichtvoetige(r) werk mij direct opviel. Veel kon of wilde hij er niet over zeggen, behalve dat hij het zelf óók wel een interessant werk vond, maar dat hij er ook wel een beetje mee in zijn maag zat. Hoe immers verhield het zich ten opzichte van de rest van zijn oeuvre? En bovendien was het hem opgevallen dat ook anderen onmiddellijk belangstellend naar dit werk informeerden op een manier die hij van de rest van zijn werk niet kende. ‘Wat nu te doen?’, vroeg hij zich later bij een borrel vertwijfeld af. ‘Ze willen weten wat het kost!’ Eerlijk gezegd zou ik dat ook wel willen weten. Ik vrees dat het ver boven mijn budget gaat, maar toch!