Ravage v.s. Pierre Janssen

Wie of wat hoort er meer thuis in het Museum Arnhem: Clemens Rameckers (1949) en Arnold van Geuns (1949) tezamen Ravage of Pierre Janssen (1926 of 2007)?

Mijn vader had bij navraag nog nooit van Ravage gehoord, maar Pierre Janssen kende hij van de televisie, toen die nog zwart-wit was. Beiden hebben ze een band met de stad. De heren Ravage studeerden er aan de modeafdeling van de kunstacademie. Pierre Janssen was er in de jaren zeventig en begin jaren tachtig directeur van het toenmalige Gemeentemuseum. Over Pierre Janssen en Ravage is tot eind oktober een tentoonstelling te zien in het Museum Arnhem. Daarna sluit het voor een ingrijpende verbouwing.

Ik kende Ravage noch Pierre Janssen, noch het museum zelf. Dat laatste is een pijnlijk misverstand want Museum Arnhem is misschien wel het mooist gelegen museum van Nederland. Met een wijds uitzicht op de Rijn en Nijmegen in de verte. Er is ook een beeldentuin waarvan het uitzicht het meest bijzondere is. Over Ravage is niet zo veel te vertellen. Het museum zelf heeft het over ‘Acht inspirerende zalen die inzicht geven in hun werkwijze, waarin de multidisciplinaire aanpak zichtbaar en hun oneindige ‘Zin’ om te maken voelbaar wordt. Iedere zaal biedt een eigen invalshoek – van een ruimte vol tekeningen of een overzicht van samenwerkingen tot een mode-studiezaal en een zaal ingericht als kapel waar alle zintuigen worden geprikkeld. RAVAGE: ‘Wij hopen het publiek mee te nemen in de Zin die wij ervaren bij het maken, en hopen iedereen aan te sporen om Zin te krijgen ook zelf aan de slag te gaan!’

Dat laatste is wel gelukt maar behoeft doorgaans geen nadere aansporing. Je zou de tentoonstelling, als je net als ik weinig van de materie afweet, middelmatig illustratief en conceptueel nogal mager kunnen noemen. Een beetje een sleetse stijlfiguur ook. Maar nogmaals, ik weet er weinig van en ben erfelijk belast met een gezonde achterdocht bij weer een nieuwe kledinglijn voor de keizer al dan niet i.s.m. Lidewij Edelkoort. Ook bekend als ‘… one of the world’s most famous trend forecasters. As an intuitive thinker who travels the world studying the evolution of socio-cultural trends before sharing this information with her clients in industries as diverse as fashion, textiles, interiors, cars, cosmetics, retail and food.’

Ik heb zomaar het gevoel dat Pierre Janssen zich daar een beetje ongemakkelijk bij zou voelen. Hij lijkt me ook veel minder een magisch realist dan Rameckers, Van Geuns en Edelkoort én de vaste collectie van het Museum Arnhem doet vermoeden. Nogal onvermoeibaar ook. Dat hoorde erg bij de missie van destijds. Er draait een filmpje met wat je testiomonials zou kunnen noemen. Ouderwets ‘gewone mensen’ die gegrepen werden door een lezing of een tentoonstelling van Pierre Janssen en die, aanvankelijk enigszins onzeker, de kunsten ruimhartig en onvoorwaardelijk omarmden. Kom daar tegenwoordig maar eens om!

 

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.